René Schupp

15.2 DE BIJBEL

De Bijbel omvat twee delen: Het Oude Testament met 39 boeken en het Nieuwe Testament met 27 boeken. Testament betekent verbond. Het Oude Testament is het boek van de belofte; Het Nieuwe Testament is het boek van de vervulling. De tekst van de Bijbel in de Herziene Statenvertaling mag zonder voorafgaande toestemming van de rechthebbenden vrijelijk worden geciteerd. Met dank verwijs ik naar de bron.

KENNISMAKING MET DE BIJBEL
Als je met de Bijbel kennismaakt, ontdek je al heel gauw dat we helemaal geen geheimzinnige oosterse beweging nodig hebben om rust te vinden in het leven. We hebben zelf in ons christelijk geloof enorme schatten liggen. Het is alleen zo erg dat we het zicht erop kwijt geraakt zijn.

Iedereen heeft er aan meegedaan om alles van de Bijbel en van het christelijk geloof ouderwets en als afgedaan te beschouwen. Zelfs veel kerken hebben zich hieraan schuldig gemaakt. Zij hebben meegedaan om het Woord uit Gods mond te verstoppen voor de mensen.

Maar gelukkig, je kunt zelf beginnen om de Bijbel te leren kennen. Ga er gewoon in lezen. Dan leer je Wie God eigenlijk is en wat Hij doet. Dat Hij de eeuwige God is, Die er altijd al was en Die er altijd zal zijn. De Bijbel kan een aanloop zijn om antwoord te vinden op de vragen van het leven. Drie brandende vragen die elke dag terugkomen: Waar komen wij vandaan? Waarom zijn we hier? Waar gaan we naar toe?

GODSDIENSTEN
Het is de vraag die al veel mensen bezig gehouden heeft. En toch ligt het antwoord niet zo onbereikbaar als vaak gedacht wordt. De Bijbel geeft ons ook hierop antwoord. Neem Genesis 11 er maar een bij. In vers 1 t/m 9 staat het verhaal van de torenbouw in Babel. Het meest bijzondere van dit verhaal is dat het echt gebeurd is. Over heel de wereld worden de mensen verstrooid. Mensen met een religieus besef, een ingeschapen Godskennis.

Iedereen neemt iets mee van hetgeen thuis gehoord is over God, schepping en godsdienst. Het staat niet op papier, maar men geeft het aan elkaar door. Denk eens aan het leuke spelletje dat wel eens op een feestje gedaan wordt: iemand geeft het door aan nummer twee, enzovoort. Wat nummer tien zegt is meestal heel vermakelijk. Het lijkt niet meer op het beginwoordje.

Zo is het ook gegaan toen de mensen de wereld introkken. Men vertelde alles aan hun kinderen en die weer aan hun kinderen. Het verhaal werd steeds veranderd. En tenslotte is er alleen nog het scheppingsverhaal (in varianten), het zonevloedverhaal (ook in allerlei vormen) en ieder volk heeft daaromheen zijn eigen religie opgebouwd.

Verschillend, maar met enkele voorvallen die duidelijk terugkomen, offers, bidden en feesten. God Zelf heeft aan Mozes de opdracht gegeven om alles op te schrijven. En zo begon de Bijbel, het boek van de echte werkelijkheid. Daarin kan je lezen hoe het echt gegaan is.

Dat is niet meer veranderd al eeuwen door. Als je de Bijbel een beetje leert kennen, dan zul je ontdekken dat een heleboel dingen in andere religies uit de Bijbel afkomstig zijn. Lees vooral de vier Evangeliën: Mattheüs, Markus, Lukas en Johannes. Ontdek daarin het leven van Jezus. Lees nadenkend en oplettend.